On-line žákovské tabule
Přemýšlel jsem, jak dělat distanční výuku geologie, abych z nevýhody
udělal spíše výhodu. Oblíbil jsem si on-line tabuli, na které žákům připravím obrázek
nebo fotografii. Každý žák obdrží vlastní kopii tabule, na které provádí do obrázků
vlastní zákresy. Já přitom vidím tabule všech žáků a okamžitě mám přehled, zda
a jak žáci v celé třídě danou věc chápou nebo na co je třeba se ještě
zaměřit, případně, kdo potřebuje pomoci. Správný žákovský zákres navíc většinou
vyžaduje pochopení probírané látky. Žákům se také daná věc spíše zafixuje,
pokud ji pochopí a prakticky využijí při vlastních interpretacích. On-line
tabuli jsem využil opakovaně pro různá témata a pokusím se zde postupně publikovat
různé příklady a materiály.
On-line aktivita v aplikaci https://whiteboard.fi/ |
Vrstvy usazených hornin
On-line tabule rozhodně nemohla chybět při probírání vrstev.
Vrstvy jsou velmi dobrým rozpoznávacím znakem usazených hornin (vznikají právě
jejich postupným usazováním). I z dálky lze díky nim mnohdy rozpoznat skály
budované právě usazenými horninami. Jsou-li navíc vrstvy zprohýbané, můžeme
říci, že po jejich usazení byla horninová tělesa postižena například vrásněním
(v dané oblasti tedy mohlo dojít ke kolizi kontinentů).
Vrstvy ordovických usazených hornin letenského souvrství v Praze pod Libeňským zámkem. |
Vrstvy také mohou žáci velmi snadno pozorovat v terénu. Kromě toho je lze vidět v mnoha záběrech v televizi. Když budou žáci vnímaví, mohou je rozpoznat třeba i v počítačových hrách.
Chtěl jsem žáky naučit vrstvy rozpoznávat a zde se mi on-line tabule jevila jako ideální nápad. Žáci je obkreslovali na různých fotografiích. Nejprve jednoduché, aby se mohli chytit všichni žáci, pak složitější. Když správně zakreslili příkřeji ukloněné nebo zvrásněné vrstvy, diskutovali jsme, co je mohlo naklonit a zvrásnit, a tak jsme se zpět dostali k souvislostem s deskovou tektonikou a pohyby světadílů.
Příklady fotografií pro tuto aktivitu
Zde dávám k dispozici několik příkladů fotografií použitelných pro obkreslování vrstev (jednodušší i složitější):https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vrstvy_usazen%C3%BDch_hornin.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vrstvy.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uklon%C4%9Bn%C3%A9_vrstvy.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:P%C5%99%C3%ADk%C5%99e_uklon%C4%9Bn%C3%A9_vrstvy.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uklon%C4%9Bn%C3%A9_vrstvy_-_Praha_Libe%C5%88.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uklon%C4%9Bn%C3%A9_vrstvy_-_Zaho%C5%99ansk%C3%BD_stratotyp.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vr%C3%A1sa_na_Barrandov%C4%9B_sk%C3%A1le.jpg
A přikládám k nim i vlastní zákresy. Samozřejmě, že cílem není zakreslit každou vrstvu, ale naznačit obecný směr průběhu vrstev či jejich deformaci na fotografii:
Super nápad, určitě využiju při výuce.
OdpovědětVymazatSuper nápad, určitě využiju při výuce.
OdpovědětVymazatSuper nápad, určitě využiju ve výuce.
OdpovědětVymazat